torsdag 24 maj 2012

Klassiskt från Schwaben





Eftersom hittarecept.se har problem med att många recept försvunnit , inte bara från min blogg, så kommer jag att reprisera några av de blogginlägg som tidigare hört till de mest klickade. Här kommer den tyska varianten på ravioli.

De är många som tror att jag är ironisk när jag säger att jag älskar det tyska köket. "Knödel och Bratwurst, ha, ha" är en vanlig kommentar. Just det, det är übergott, svarar jag, med undertexten- ni är fördomsfulla, ni vet inte vad ni pratar om, ni har aldrig upplevt dessa läckerheter på plats.
En hemmagjord semmelknödel är till exempel en ypperlig beledsagare av en majskyckling, helstekt i ugn med fettet som bas i en gräddig sås,  liksom att potatisknödeln Klöse, förgyller gulaschsoppan. Och tyska korvar är verkligen inte att förakta, de innehåller betydligt mera rent kött än våra svenska varianter, där det mesta av fyllningen består av potatis och diverse E- koder, även om EU:s mininorm för vad som får kallas för korv numera är uppfylld.
Men tysk gastronomi är så mycket mer än dessa nationalrätter, det har jag lyckligen fått erfara genom mina resor genom landet. Här, liksom i hela Europa, har de internationella influenserna visserligen  förändrat originalen, men fortfarande finns det lika mycket typiskt tysk mat som det vi kallar svensk.
En favorit (det ska bli fler småningom) är Maultaschen med rötter i Schwaben, som innefattar Baden Würtenberg och Bayern. Tasche betyder ju ficka och här handlar det de facto om ett slags jätteravioli med fyllning. 
 Enligt sägen emanerar ursprungsreceptet från  klostret Maulbronn. Kött var förbjudet under fastan, men munkarna trotsade detta och gömde köttet i  i färska örter, så att Gud inte skulle märka något.
En "äkta" Maultasche av i dag ska innehålla  fint hackad kalv och spenat, men man kan även få den med  lax, bacon, korv och skinka. Ibland serveras degknytena i en grönsaksbuljong, ibland stekta i strimlor eller plain med smält smör, kanperstekt lök  och en Kartoffelsallat. Oavsett vilket- übergott, som sagt.
Första gången jag smakade Maultascen var i en litet gråstensslott från 1100-talet i byn  Efritzweiler nära  Friedrichshafen. Här drev en konstnär och henns två döttrar en rustik restaurang kombinerad med konstgalleri.  Deras enkla variant av den klassiska sydtyska rätten var  fylld  med potatis och gurka och simmade i en mustig buljong. Jag blev för evigt förförd.

Även om en smakupplevelse ofta hänger samman med den miljö man befinner sig i så platsar Maultaschen gott som ett husmanskostalternativ hemma i det egna köket. Jag har försökt att fuska med färska lasagneplattor men de spricker lätt när man viker dem och är lite för tjocka. Bättre då att göra degen i mixer.
Jag använder mangold i fyllningen som jag köper färsk under säsong och fryser in, eller vårens nässlor.
Men spenat går lika bra. Dubbla mängden om ni använder färsk spenat.
Tänk också på att detta är mättande mat. Ett stort degknyte, högst två, i buljong brukar räcka för den med normalhunger.

5- 6 stora Maultauschen
2 små ägg
en gnutta salt
1 äggskal vatten
200 gram vetemjöl
Fyllning:
100 gram fryst spenat eller mangold
1 msk smör
1 liten gul lök
1/2 dl finhackad persilja
150 gram kalvfärs
75 gram rivet dagsgammalt bröd
lite vatten
1 litet ägg
salt och peppar

Blanda mjöl, vatten och äggen i en matberedare. Knåda degen lite och lägg undan den.
Fräs finhackad lök i smör, lägg i spenaten och låt fräsa ytterligare några minuter på inte för hög värme.
Blanda färs, brödsmulor, persilja, ägg, lök- och spenatfräset med lite vatten.salta och peppra.
Kavla ut degen så tunt det bara går. Skär ut 20 x 20 cm plattor. Lägg en redig klick av färsen på ena halvan,
vik och täpp till kanterna med en gaffel. Låt sjuda i en stor kastrull med mycket vatten i cirka 15- 20 minuter.
Häll upp en god kyckling- eller grönsaksbuljong i botten på en djup tallrik och lägg i ett knyte.
Guten Apetit!



Inga kommentarer: