onsdag 15 september 2010

Druvgurka med sting


"Där gurkor växa skall kvinnor ej vara
         för de vill ej växa när de kommer nära dem,
                                                     och mest har de sina andra sysslor"


Syftningen är ju inte helt glasklar. Men nog menade Peder Månsson, biskop i Västerås,som författade dessa antifeministiska rader, att gurkor stannar i växten om det kommer kvinns i närheten och inte tvärtom.
Året var 1524 så gubben må vara förlåten och fallet preskiberat. Vad värre är- jag känner bara  manliga gurkodlare, exakt räknat två stycken. En i Roslagen och en i Varberg, den senare en av mina bröder, båda  med osedvanligt gröna fingrar. Men jag är helt övertygad om att dagens kvinnliga odlare inte behöver oroa sig för dvärgväxt.Tvärtom. Jorden är ju en Moder.
Själv har jag ännu inte vågat utmana de manliga krafterna från förr  utan har inhandlat mina gulliga Västeråsgurkor i butik för egen inläggning. På köpet har jag skaffat mig lite historia.
Gurkodlingen i Västerås lär gå tillbaka ända till 1500-talet, men det var först på 1700-talet som den kom igång i större skala med hjälp av munkarna i  stadens kloster. Odlingsarealerna växte under 1800-talet och verksamheten expenderade fram till tiden för första världskriget.
Gurkorna saltades elller syltades som man sade, dvs de jästes eller mjölksyrades. Det var först i mitten av 1800-talet som man började använda socför ker och ättika. Stadens sista gurksalteri lades ner 1914 och inte förrän 80 år senare etablerades ett nytt gurksalteri - som också tillhandahåller ättiksvarianten. 

Det här receptet har jag fått från bror Mats, vars stora passion är hans kolonilott. I original är det en mycket större sats, tänkt för egenodlare. Jag har bantat ner det till en glasburk, mer går inte åt härhemma. Men självklart går det att både dubblera och fyrdubbla  för storkonsumenter.

. 1/2 msk salt

1/2 lagerblad

1/2 kg västeråsgurka

225 gram socker

2 1/2 dl vatten

1 grad 24 procentig ättika ( se på flaskan)

en kvarts stor gul lök

3 vitlöksklyftor

1/2 röd chili

1/2 msk gula senapsfrön

ev lite dill

Skiva gurkorna, lägg i väl rengjorda glasburkar. Finhacka löken, vitlöken och chilin och lägg i
Koka upp lagen. Häll över gurkorna . Låt stå till nästa dag , då senapsfröna läggs i + ev lite dill.
Förvara svalt och låt gurkinläggningen mogna i några veckor

1 kommentar:

Riitta sa...

Tack för tipset och inspiration till att lägga in Västeråsgurka. Det verkar vara något som även jag kan klara av!