tisdag 13 december 2011

Glödgat i glaset



Citrus, kanel, havtorn, clementin, blåbär. Och i år ska det vara kaffe.

OK. Det kan vara spännande och innovativt med alla dessa smakexperiment. Men när det är dags för den första rykande lilla koppen julglögg är jag i alla fall tillbaka på ruta ett.

 Glödgat vin ska  i första hand smaka vin, ha en tydlig alkoholkropp och aromatisk sötma. Färgen ska vara djup och outgrundlig. Precis så som apotekar Lindbloms mustiga brygd.

Vem han var, när han levde och verkade vet jag inte. Receptet har jag ärvt av mamma, nedskrivet för hand med  lite snirklig men pregnant stil, utmärkande för den tid då postkassörerna skrev alla kvitton för hand och hade flerårig utbildning bakom sig, motsvarande dagens högskolekompetens.


Så länge jag kan minnas ( som någorlunda vuxen) var hans glögg startskottet på julen. Den heta drycken med sina spritiga ångor serverades i små bruna koppar tillsammans med mammas supertunna pepparkakor innan det var dags att begå jullunchens palett på glasmästarsill, grov hemlagad leverpastej, trinda små köttbullar, gravlax, skinka, rödkålssallad  och krämig jansson.

 Desserten var också alltid densamma: Hembakade mandelformar med färska hallon och grädde och till detta en vit port. Först därefter fick vi storma gottebordets söta läckerheter som ischoklad, knäck, dadlar och nötter.

En del av detta har jag bevarat som julaftonstradition, i den mån jag står för firandet. Hit hör självklart Lindbloms glögg, som smakmässigt är överlägsen allt annat jag prövat i genren.

Satsen kan verka enorm, men gå ihop några stycken och dela rättvist.

Apotekar Lindbloms glögg
Sockerlag:
1750 g strösocker
2000 g vatten
5 g citronsyra

Blandas med:
1,8 l spiritus fortis ( vodka, okryddat brännvin)
2 flaskor Marsalavin
1 flaska rödvin
25 g tinctura vanilla ( på Apoteket)

Det ska också vara 15 g tinctura sine gal, men det finns inte längre att köpa. Ta istället en vaniljstång och låt den dra i 1 dl sprit.

Ni kommer inte att ångra er!


                                    Lindbloms heta brygd med pretentiösa pepparkakor.


PS. Fick bassning av min hälsocoach efter förra bloggen om frukost. Sojamjölk är inte tillrådligt att inta liksom annan icke fermenterad soja. Läs på nätet.

Inga kommentarer: