lördag 21 januari 2012

En reviderad peruan

Inte riktigt som originalet- men en perfekt kombination med grape. 


I egenskap av grapefruktambassadör fick jag nyligen en ny vitamininjektion från Florida Graperfrukt i form av lite hälsotips för kommande år. Budskapet i korthet från livsstilcoachen Frida Lindström var att inte sätta upp orealistiska mål för ett sundare och bättre liv. Satsa lagom, ta promenader, ät allsidigt och frossa i frukt.
Bra, enkla, allmängiltiga råd som jag gärna ställer upp på. 

Men eftersom detta i första hand är en matblogg fastnade jag mer för de trevliga recepten som följde på rekommendationerna.: Couscoussallad med grape och hallomi, saftig grapefruktkyckling och en räkceviche med grape.

Att återge alla tre skulle ta för mycket plats, så jag håller mig till min favorit, nämligen cevichen. Denna syrliga nationalrätt från Peru, med anor ända tillbaka till Inkatiden, är egentligen ett fiffligt sätt att tillaga fisk. Ursprungligen lät indianerna fisken marinera i en slags alkoholhaltig dryck av majs som kallades chicha. Sen kom spanjorerna och blandade i lök och den sydamerikanska gröncitronen och idag finns det otal cevichevarianter  spridda över hela kontinenten.

Det finns dock en hake. Mina smaklökar revolterar mot den viktigaste kryddningen i denna rätt, något jag delar med halva mänskligheten. Jag talar naturligtvis om koriander, som i mitt tycke påminner om den tunga  parfym, som kära mor brukade använda när det var fest.

Således byter jag till persilja som är ett betydligt behagligare substitut. Jag har också petat en aning i receptet jämfört med Florida Grapes original. Så tycker jag tex jag att en hel gurka är för mycket gurka i denna sats. Jag har också dragit ner på den rivna ingefäran och låtit räkorna stå i marinaden en hel natt i kylen.

Tillsammans med små, nybakta bröd på manitobamjöl  blev det en uppfriskande, lagom lätt och solig söndagslunch i januaridiset.


Que aproveche!




Florida citrus ceviche

4 personer
Saften av 1 apelsin
Saften av 1 citron
Saften av 1 lime
1 dl rödlök,  finhackad
1 röd chilipeppar
1 dl riven ingefära
1/2 kg räkor
1 liten kruka persilja
1 avokado
1 grape
10 cm gurka
1 dl olivolja
salt och peppar

Pressa fruketerna och blanda med rödlöken, den fint skurna chilin, riven ingefära och häften av persiljan.
Spara 1 dl av marinaden. Lägg de skalade räkorna i marinaden. Låt stå i kylen minst 4 timmar, gärna över natten.
Plocka ur räkorna, släng marinaden och peta bort ev. bitar av persiljan i den sparade marinaden innan den blandas med olivoljan. Skär avokadon i små bitar, dela gurkan, skrapa ur kärnorna och skär fina halvmånebågar. Skär ut skinnfria små bitar av grapen. Hacka resten av persiljan fint. Salta och peppra. Blanda i räkorna och servera cevichen i höga vida glas.

Inga kommentarer: