onsdag 23 maj 2012

Hela Sveriges lilla bulle




Eftersom hittarecept.se har problem med att vissa recept försvunnit , inte bara från min blogg, så kommer jag att reprisera några av de blogginlägg som tidigare hört till de mest klickade. Jag börjar med köttbullarna.


"Du som saknar köttbullsminnen, eller pretentioner på sådana, kan aldrig bli en riktig svensk."
Citatet är ur Jonathan Metzgers doktorsavhandling "I köttbullslandet. Konstruktioner av svenskt och utländskt på det kulinariska fältet", där han studerat 101 kokböcker från 1900 till 1970, vars titlar anspelar på svenskhet eller utländskhet.
Lösryckt ur sitt sammanhang kan citatet tyckas vara väl nationalistiskt. Men om man läser hela recensionen av avhandlingen, förnämligt sammanfattad av Merete Mazarella, på
blir bilden betydligt mer nyanserad. Köttbullen personifierar en slags myt om svenskhet  trots att det egentligen inte finns någon särskild ingrediens eller något tillagningssätt som gör den typiskt svensk.
Keftedes, kofta, meatballs, fikadeller, polpette, kjöttkaker, Fleichlaibchen, lihapullat, albondigas- den finns över hela världen i ytterst små variationer. Ändå är Swedish meatballs ett internationellt monopolbegrepp.
Men låt oss nu kliva ner från de akademiska tribunerna och gå in i köket. Att tillaga köttbullar är ju trots allt ett hantverk, där kött, kryddor och övriga ingredienser förväntas ingå en välsmakande fusion.
Att resultatet sedan skiljer sig från kock till kock  är en annan historia: Det lär ju finnas lika många köttbullsrecept som stjärnor på himlen. Ja, kanske ännu fler. Googlar man på köttbullar+ recept får man 231 000 träffar.
Själv använder jag min mammas  recept, vilket jag med säkerhet inte är ensam om. Mammas köttbullar  är förvisso ett varumärke men jag undrar om inte det är Tore Wretman som är upphovet till begreppet, när han  förde in sin mamma Helgas recept i restaurangköket.
Vad jag har hört var hans köttbullar ganska stora. Personligen håller jag stenhårt på att de ska vara små, bara något större än omkretsen av en gammal femtioöring. Samt gärna lite lösare i konsistensen.
Så den som vill pröva en annan mammas köttbullar, här är receptet:

Ca 50 små köttbullar
1/2 kg nötfärs
1 ägg
2 dl rivet vitt bröd
1 1/2 dl vispgrädde
1 dl kolsyrat vatten
1 msk anjovisspad
1 krm citronpeppar
 salt och nymalen vitpeppar
Blanda ägg, rivebröd. grädde och vatten och låt stå och svälla en stund.
Tillsätt köttfärsen och kryddorna och blanda väl med handen ( använd en plasthandske)
Forma små fina bullar och stek i omgångar i rikligt med smör på medelhög värme.
Ät dem ljumna, då kommer smakerna fram bäst. Tillbehören väljer ni själva.


Inga kommentarer: