fredag 28 augusti 2009

I väntan på....surdegen




Jag vet. Bröd bakat på surdeg blir både smakrikare, nyttigare och har längre hållbarhet. Dessutom är det något organiskt ( sic!) att arbeta med en bubblande surdeg, det kan varenda brödnörd vittna om.

Men eftersom jag just nu inte har tillgång till en egen surdeg- sommarlättjan tog överhanden och den svalt i hjäl i kylen- så innebär inte det att jag av den orsaken slutat att baka. Experimentlustan har dock drivit mig in i en del återvändsgränder, det ska erkännas. Ett torrt tråkigt grahamsbröd var droppen som fick mig att plocka fram de säkra gamla korten igen,
i avvaktan på att min nya surdeg ska födas.


Jag använder alltid en vanlig hushållsassistent och jag väger mjölet.


Gott frukostbröd


5 dl kallt vatten

25 gram jäst

1/2 msk akaciahonung

500 gram Saltå stenmalda vetemjöl

100 gram Vetemjöl special

2 msk grahamsmjöl

1 msk havssalt


Rör ut jästen med vattnet och honungen. Tillsätt allt mjöl i omgångar på låg hastighet i 3 minuter.

Öka hastigheten något och kör i ytterligare 6 minuter. Tillsätt saltet. Kör 6 minuter till.

Låt jäsa under duk i 2 timmar. Stjälp upp degen på mjölat bord- den är ganska lös. Dela i två delar och fös ihop till två längder på bakplåt med bakplåtspapper eller speciell bakduk. Jäs en timme.

Värm ugnen till 250 grader. Den som vågar, spruta in vatten i ugnen med en blomspruta eller dyligt ( vanliga spisugnar kan ta skada) och grädda i 10-15 minuter beroende på ugn, dra sedan ner till 225 grader. Total baktid cirka 25 minuter.

Låt svalna på galler . Och ta gärna en ordentlig skiva när brödet fortfarande är lite ljummet, bred på smör och njut.


Dagens tips:

Är du en brödälskare av den riktiga ullen finns det egentligen bara en blog som gäller:






Inga kommentarer: