onsdag 16 november 2011

Ett uppfriskande alternativ i höstmörkret




Så har jag då gått och blivit t f ambassadör på äldre dar. Utnämnd av Florida Grapefrukt för att på min lilla kant att sprida rosa ljus över Sverige.

Nåja, så högtidligt ska vi inte ta det; det handlar ju knappast om diplomati. Snarare om handfasta tips om hur denna hybrid mellan apelsin och pomelo kan användas i matlagningen.

Dessutom är jag inte ensam om denna hederstitel, rätt ska vara rätt. Här kan ni också hitta mer info ur fler aspekter på grapefrukten kommande månader: 



Att jag fått komma med i detta celebra blogggäng känns roligt  och jag har tackat ja för att jag tycker att detta är en helt ok, sympatisk och nyttig produkt som vi borde äta mer av ( om man inte är tvungen att ta vissa mediciner- mer om detta vid ett senare tillfälle).

Och det är just nu, när det är som mörkast, som grapefrukten har sin soliga högsäsong. Våra hemodlade frukter har ju gått i vinteride- även om det fortfarande finns äpplen att tillgå- så det känns inte alls fel att smaka på importerad- leve frihandeln!

En halv grapefrukt  täcker dessutom hela dagsbehovet av c-vitamin. Kasta rören med industriframställt c-vitaminbrus! Här får ni ett saftigt alternativ med en läskande balans mellan sött och lätt kittlande beska. Perfekt också i olika drinkar, som syrlig kontrast i grönsallader, såser och i bakverk.

Tidigare har jag använt grapen i ett recept på anka, och nyligen fick den redda såsen till feta gåsen en fräsch twist av grapefruktsaft.

Den här gången, med den rosa loggan på plats, har jag bakat petit-chouer med fyllning av grapekräm. Passande till kaffet, eller Afternoon Tea eller som en liten dessert rakt upp och ner.

Men innan jag går in på receptet vill jag presentera några av de glada Floridaflickorna som höll ställningarna i montern på matmässan i fyra långa dagar:

Karolina Åhlander, Cecilia Ericson, Frida Thunholm, Stephanie Tärnqvist.


Recept:
15 stora petit-chouer


Petit chouxdeg:
2 dl vatten
50 g osaltat smör
2 dl vetemjöl special
3 ägg


Grapekräm:
2 ägg
1 dl socker
saften av 1/2 grapefrukt
25 g smör
1 dl vispgrädde


 Börja med degen:  Koka upp vatten och smör i en kastrull. Tillsätt mjölet lite i taget, rör ordentligt med en träsked tills smeten släpper från botten. Dra kastrullen från värmen och tillsätt ett ägg i taget under kraftig omrörning- alternativt använd elvispen.


Spritsa eller använd två matskedar och klicka ut degen på plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter i 200 grader. Öppna inte ugnsluckan. När de fått färg och rest sig, tag plåten  ur ugnen och låt petit-choerna kallna på galler.


Medan petit-chouerna gräddas, gör krämen: Vispa ägg, socker och grapefruktsaft i en kastrull. Sjud krämen under kraftig vispning tills den tjocknar. OBS- krämen får inte koka. Låt krämen svalna något, rör ner smöret,  låt kallna helt innan den vispade grädden rörs ner i krämen.


Klipp eller skär ett lock på petit-choerna och lägg i krämen strax före servering.


                                  Sol från Florida i krämig form.



Inga kommentarer: