tisdag 14 februari 2012

En knäckfråga

´
Baka knäckebröd - ingen match, eller hur?!
Jag hade två recept att välja mellan. Ett enklare ur Tulla Grünbergers "Matbröd" från 2007. Bakboken är, i mitt tycke, layoutmässigt en av de läckraste som getts ut, med förföriska bilder av Ann Lindberg.
Och så ett lite mer sofistikerat på surdeg, signerat Erik Olofson, f d Rosendal, ur  "Bröd" av Jan Hed. Inte lika snyggt formgiven, men en oumbärlig bibel för oss amatörbakare.
Jag valde det första alternativet, med tanke på att två unga damer i femårsåldern skulle delta i baket. Vilket skulle bekräfta tesen att bakning är det lynnigas konst. Parametrar som luftfuktighet, mjölsorter, ugn kan spela oss ett spratt. Samt att ju noggrannare ett recept är upplagt, ju större chans att lyckas.
Alla som bakar vet att det är säkrare att väga mjöl och andra ingredienser. Men ok, här var det decilitermått, som gällde. Alltså blev min deg lite för lös, men folkade till sig efter en ordentlig ältning med mera mjöl.
Här fanns heller inget ungefärligt mått på hur tunt degen skulle kavlas ut, däremot att kakorna skulle jäsa i 20 minuter. Gräddningen angavs till 5 - 6 minuter på var sida.
Men redan efter några minuter pöste de första bröden upp som pitabröd, och det var väl  knappast avsikten.
Som tur var återstod fyra plåtar ogräddade bröd (eftersom kakorna tar rätt stor plats). Upp med dem, ny, tunntunn  utkavling , ingen efterjäsning. Naggning medelst knäckebrödskavel i leksaksformat med hjälp av mina små assistenter och så in i ugsvärmen  tills bröden fått lite färg och knaprighet,
Det gick vägen. Knäcket blev gott, trots den omilda behandlingen.
Sen vägde jag upp mjölmängden och då blir receptet sålunda:

18-20 kakor

50 g jäst
5 dl vatten, 37 grader
330 g grovt rågmjöl
350 g kärnvetemjöl
1 msk salt
1 msk brödkummin

Värm mjölken, känn med lillfingret att den varken är varmare eller kallare än fingervärmen. Lös upp jästen i mjölken. Tillsätt mjöl, salt och mald brödkummin. Knåda för hand eller helst i assistent tills degen känns smidig. Jäs en halvtimme.
Mjöla bakbordet ordentligt. Knåda och kavla ut degen i omgångar så tunt det bara går. Lossa från underlaget med en böjlig kniv så går det lättare. Använd en tallrik, ca 20 cm i diameter som mall. Skär ut rundlarna. Nagga dem med en naggkavel och lägg ut på plåt med bakpapper, två bröd per plåt .
Efterjäs inte, utan börja grädda den första plåten direkt i 225 grader, ca 5- 6 minuter per sida. Övriga bröd får ju en liten jäsning ändå i väntan att de vartefter kommer in i ugnen.
För vara i burk med tättslutande lock.

Nästa gång ger jag mig på mästerbagarens knäcke.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Gör inte det! Dvs försök inte baka efter Jan Hedhs recept - det är nåt fel på det. Jag följde det till punkt och pricka, vägde osv, men den degen gick inte att baka ut ens. Assistenten orkade inte bearbeta den, den bara stannade. Det är alldeles för mycket mjöl i fördegen om man följer receptet. Den skall bli som en välling och blir i stället en tung, smulig deg. På nätet har jag hittat en bagare till som försökt sig på receptet och som aldrig hade stött på en så tungarbetad deg förut. Assistenten började ryka...
Jag har just slängt hela degen och är surare än surdegen som jag hade i...
Christer O