onsdag 1 februari 2012

På skottars vis






Eftersom det varit en del uppmärksamhet kring Märit Hults hundraårsdag plockade jag fram Hirams 
kokbok, nionde upplagan från 1965, för att återknyta bekantskapen med en av mina första inspiratörer och ledsagare i köket.
 Lite nostalgiskt bläddrade jag mig igenom de många recepten, pedagogiskt upplagda efter årstid och råvaror, illustrerade med finurliga små svartvita teckningar: Oxsvanssoppa, Madame Denises biffar, Stekta sparvar, Gurktunnor med roquefortost, Potted Shrimps, Äppelfläsk -ja, d e n har jag lagat, och d e n har jag också lagat!
Men så fastnade jag på sidan 34. Scotch Oat-Cakes. En oprövad och en till synes kort och enkel beskrivning av hur man gör goda kex av havregryn. Trots att jag följde receptet till punkt och pricka blev dock resultatet tyvärr inte lyckat. Degen var svårkavlad och de färdiga kexen hårda i konsistensen, möjligen delvis beroende på att det inte fanns någon gräddningstid att gå på. Det skulle också kunna hänga ihop med att havregrynen för 45 år sedan innehöll mer vätska än dagens.



Så efter lite experimenterande, bl a halverade jag mängden havregryn, band ihop degen med proportionellt lite mer vatten, la till en gnutta mer socker och använde mixern i stället för handkraft, blev kexen till slut porösare och riktigt läckra.
Samtidigt växte min nyfikenhet. Finns det någon historia bakom dessa skottska kex?. Jodå, och nu skrattar väl alla anglofiler åt min okunskap- Historien är både lång och intressant, så vi tar en liten glimt ur den:
Redan på 1300-talet brukade skottska soldater medföra en metallplatta och en säck med havregryn under sina marscher. Plattan värmdes över elden, sedan fuktade man havre och bakade en liten tårta på plattan. Det "tröstade" magen och gav sådan energi att de skottska soldaterna kunde marschera mycket längre än andra soldater.
I England ansågs att havre var föda för hästar. Men Sir Walter Scott lär ha försvarat det med orden:
"Javisst, men var annars kommer du att se sådana hästar och sådana män?
Från att ha varit en del av basfödan används nu Oat-cakes oftast som frukostkex, till Afternoon Tea eller ostbrickan och förekommer i både söta och salta varianter. Drottning Elizabeth II är en stor älskare av kexen liksom den brittiske premiärministern David Cameron. Så nu vet ni det.
Lika bra att börja baka.

Cirka 25 - 28 kex
5 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 msk farinsocker
1/2 tsk salt
1/2 tsk bakpulver
75 g smör
1 dryg dl kallt vatten


Blanda alla ingredienser i mixern.  Pudra lite mjöl på bakbordet. Kavla ut degen tunt, som vid ett pepparkaksbak. Lossa degen med en böjlig kniv. Ta ut kakorna med ett glas eller en ring, ca 6 cm i diameter.
Klä plåten med bakplåtspapper eller en silikonduk. Nagga kakorna. Grädda i cirka 15 minuter i 200 grader. Tänk på att ingen ugn är den andra lik, ibland kan man behöva justera värmen något nedåt eller uppåt, liksom att tiden för gräddning kan variera något.
Kakorna förvaras bäst i plåtburk med lock.   


Grattis till 100- årsjubileet.

Inga kommentarer: