måndag 9 april 2012

Hej då goda grape!





Nu är säsongen över för den härligt saftiga och nyttiga frukten från Florida Grapefrukt, även om de sista skördarna fortfarande kan dröja sig kvar ännu en stund i detaljhandelns fruktdiskar. Av mina sista rosa exemplar har jag passat på att bevara en bit sol i en god grapefruktmarmelad- recept finnas att följa på nätet- samt en uppfriskade sallad  efter påskens ägg och sillar.

Eftersom jag är en idog plockare har jag fortfarande förra sensommarens bär i frysen. Så det blev både blåbär och smultron, som fick ackompanjera grapefrukten. Därtill fint skurna syrliga äpplen och dito kiwi. Men självklart kan man använda andra smaker. Glöm dock de intetsägande jordgubbar som finns att köpa för dyra slantar. Botanisera hellre  i det frysta sortimentet av mango, blåbär, hallon och björnbär. Och undvik banan, om jag får råda, eftersom den ger ett lätt fadd anstrykning åt salladen.




För 2 personer använde jag
1 stor grapefrukt
1 stort syrligt äpple
1 1/2 dl blåbär
1 1/2 dl smultron
2 kiwi
Använd gärna en taggad fruktkniv för att skala och lossa fruktköttet i grapefrukten. Ta bort hinnorna. Skär  i tumnagelstora bitar. Tärna äpplet. Gräv ut och skär kiwin i mindre bitar. Blanda med blåbär och smultron och låt salladen stå någon timme i kylen så att den vätskar sig lite. Servera med vaniljglass eller ännu hellre med smetana, som smaksatts med lite vaniljsocker. Själv sparar jag alltid använda vaniljstänger i florsocker.
Sen får vi vänta till i höst på nästa omgång rosa grapefrukt. Var sak har sin tid- precis som vårens primörer, den första färskpotatisen, sommarens vilda bär, kräftorna och höstens härliga skaldjur.

Inga kommentarer: