lördag 27 oktober 2012

Hasta la pasta







Vad är nu detta jag försöker fresta med?

Någon slags icke- fotogenisk pastaröra som fått sig en omgång i ugnen och begåvats med lite fånigt grönt på toppen?  Inte helt fel gissat!

Men nej, det är inte den klassiska lasagnen, utan en något fettsnålare variant,  minus (den goda) bechamelsåsen och köttfärsen. Dessutom går denna version betydligt snabbare att sno ihop. Även om jag hör till dem som hellre stökar i köket än offrar tid framför dator och teve (och ännu roligare blir det när det nya köket inom en snar framtid är på plats) så kan det faktiskt hända att plötsligt blir lite bråttom,so to say.

Ursprungsreceptet till ovan konterfejade låda hittade jag i en av mina favoritmatlagares kokböcker, "Mat med Maud" ( Prisma, 2006). Jag gillar Maud Onnemark för att hon inte upprepar ordet "härligt" i varje mening. Och för att hon ofta vågar ta fram den hederliga måttsatsen i stället för att, som många av våra framträdande tv-proffskockar,  höfta en nypa där och en dash där. Det är ju inte alla oss tittare förunnat att ha absolut gehör i fingrarna.

Pasta, dvs färska lasagneplattor, är således basen i anrättningen. Sedan har jag stuvat om något i receptet. Maud använder tomatfond eller färdig tomatsås. Det senare ratar jag. Att krydda maten med diverse E-nummer lockar inte. I stället kokar jag min egen tomatsås. Likaså byter jag ut rökt ( processad) skinka mot lufttorkad. Och håller stenhårt på att det ska vara äkta buffelmozzarella, även om den på komjölk smälter lättare. Smaken, mina vänner, smaken.

Recept

2 personer

6 färska lasagneplattor
6 rejäla skivor lufttorkad skinka (serrano, parma eller tysk dito)
1 stor buffelmozzarella
1 kruka färsk basilika
12- 14 körsbärstomater
salt och peppar och en tsk strösocker
riven parmesanost

Börja med tomatsåsen. Lägg körsbärstomaterna i en kastrull och låt dem sakta koka ihop i cirka 15 minuter. Salta försiktigt, dra några varv på pepparkvarnen och tillsätt sockret. Mosa såsen med en gaffel. Hacka basilikan grovt och lägg ca hälften i såsen.
Lägg en skiva skinka på varje lasagneplatta. Skär mozzarellan i stavar och fördela rättvist över skinkskivorna. Rulla ihop.
Skeda ner lite av tomatsåsen i botten på en ugnseldfast form i lagom storlek. Placera rullarna ovanpå. Häll över resten av såsen och riv rikligt med parmesan över alltihop.
Baka mitt i ugnen i cirka 20-25 minuter på 200 grader. När pastan är färdiggräddad, strö över resten av basilikahacket . Enkelt och gott tillsammans med ett glas italienskt vin på druvan barbera.















Inga kommentarer: