fredag 16 november 2012

Mormors kringlor







Rulla, rulla fint och tunt.


Jul utan sockerkringlor ( och Ljunqvists pepparkakor, se tidigare recept) har jag svårt att tänka mig. Svensk julskinka kan jag vara förutan, för att inte tala om revbensspjäll, rullsylta eller Jansson, som jag tycker passar bättre andra tider på året. Ok, den gravade laxen, en len kyckligleverpastej, glasmästarsill och fina små köttbullar med lite anjovisspad i smeten, det tubbar jag inte på.

Men sen. När det salta sjunkit ner, då kommer småkakorna fram. Ja, mors klänetter hör också dit, men nu är det så nära julafton att receptet får anstå till 2010 års julfirande.

Traditionen med sockerkringlor kommer från mormor, Hälsingestinta till börden. Mormor Gertrud, liksom mamma Barbro var proffs på att forma vackra kringlor. Mina blir lite ojämna i kanterna, antagligen beroende på bristande träning. Men konsistensen och smaken finns bevarad i det gamla ärvda receptet, nedskrivet på gulnat papper med mammas tydliga postkassörsstil- minns ni de handskrivna små kvittona man fick på den tiden då det fanns ett Postverk värdigt namnet?

Satsen ger ungefär 75 kakor. Degen ska vila skönt minst två timmar innan den bearbetas, en natt i kylen är inte heller fel. Urspungsreceptet innehåller inget socker i degen, men jag tycker en gnutta strö förhöjer smaken,

200 gram smör
440 gram vetemjöl
5 msk grädde
3 msk strösocker
1/2 msk jäst
pärlsocker

Blanda alla ingredienser utom pärlssockret i en matberedare eller hushållsassistent. Låt vila minst 2 timmar, gärna svalt.
Tag en bit av degen, rulla och knåda den tills den känns hanterbar. Rulla ut tunna stänger , cirka 17-18 cm långa. Forma till kringlor eller runda ringar. Pensla lite vatten ovanpå och vänd ner i rikligt med pärlsocker, tryck till så sockret fastnar.
Lägg kakorna på plåt med bakplåtspapper eller silikonduk, grädda ca 10 minuter i 175 grader. Passa noga så att de inte blir för bruna. Lägg upp på fat att kallna.
Håller länge i burk med tättslutande lock. Underbart goda till en kopp starkt kaffe.






Doppa i pärlsocker och sen in i ugnen.



Sprött, sött och jättegott.

Inga kommentarer: