onsdag 6 februari 2013

Kalasa på knödel


P2-dag säger en vänninna. Semmelknödeldag kallar jag det. Hur kroppen reagerar dagen efter en bättre fest är ju individuellt. Medan klassisk musik  på nedskruvad ljudvolym hjälper henne att komma i balans så är dessa brödbollar med en gräddstinn sås ett utmärkt sätt för mig att återfå lugn och harmoni.

Nu ska dock villigt erkännas att jag rent allmänt har en fäbless för det lite tyngre centraleuropeiska köket (liksom för våra nordiska varianter av mättande husmanskost) och oftast finns det ingen som helst koppling till ovanstående postludium.

Tvärtom bottnar det i goda (och synnerligen nyktra) matminnen. Som min första kontakt med dessa lite stabbiga brödbollar vid en privat middag i staden Graz för många år sedan. Huvudrätten bestod av en under förmiddagen nyslaktad och plockad höna som serverades med tennisbollsstora knödlar och rikligt med ljus gräddsås, baserad på buljong, nerkokad av skrovet av hönan. Sedan dess har semmelknödel varit det första givna middagsvalet vid mina besök i Österrike och Tyskland.

Nu finns det en mängd sätt att tillaga denna läckerhet . Många har lök i degen, andra fyller den med fläsk. Själv föredrar jag en mer "ren" variant och att göra dem lite mindre i formatet. Fortfarande tycker jag att den milda kycklingen passar bäst som tillbehör. Men självklart säger jag inte nej till ett bra fläskkött eller en god tysk korv.

I nedanstående recept har jag använt ett egenbakat vitt formbröd på vetesurdeg, vilket gör konsistensen lite kompaktare än om man använder en färdigköpt franska t ex. Det innebär att man får pröva sig fram med mängden mjölk. Blir degen för lös får man tillsätta lite mer brödkuber tills degen känns lagom formbar.

16-17 stycken
drygt 500 g vitt bröd
4 msk smör
2  ägg
2 dl varm mjölk
1 knippe persilja, fint hackad
1 klyfta vitlök
salt och vitpeppar

Skär brödet i små kuber. Lägg dem i en stor bunke. Smält smöret och blanda med brödkuberna.
Tillsätt den varma mjölken peu om peu under omrörning. Låt vila en stund  så att brödet sväller.
Tillsätt äggen ett i taget och rör kraftigt. Smeten ska vara lagom formbar utan att vara blöt eftersom mängden brödtärningar kan variera beroende på luft och typ av vitt bröd.
Tillsätt sedan den rivna vitlöksklyftan och  persiljan. Salta och peppra  och smaka av.
Mjöla händerna och forma till runda bollar, något större än golfbollar. Koka upp rikligt med saltat vatten.
Lägg ner några bollar i taget med en hålslev och låt bubbelsjuda i cirka 10 minuter. Tag upp bollarna  vartefter och låt dem vila på en tallrik så att överflödigt vatten dunstar av.
Vid servering: Lägg ner de antal bollar som behövs på nytt i sjudande vatten i cirka 5 minuter. Mer än tre knödlar per person brukar sällan gå åt. Spara resterande i frysen.


Inga kommentarer: