torsdag 24 maj 2012

Hawaiianska amuser



Eftersom hittarecept.se har problem med att många recept försvunnit , inte bara från min blogg, så kommer jag att reprisera några av de blogginlägg som tidigare hört till de mest klickade. Här kommer rumakin.


Det sägs att Victor Bergeron, känd aktiemäklare på Wall Street och tillika författare av böcker i ämnet uppfann rumakin. Andra källor pekar ut en restaurang i Palm Springs,  där  rätten dök upp på menyn redan 1941, och som sedan blev en populär apetizer under 50- och 60-talen i USA.
Själv stiftade jag bekantskap med denna angenäma skapelse sommaren 1979 under en längre vistelse i San Francisco. Där fick jag en tredje version av ursprunget, nämligen att rumakin sedan gammalt är en polynesisk specialitet, med betoning på Hawai.
Oavsett vad som är sanning eller inte så är de små baconknytena med sitt lena innanmäte av kycklinglever  ett lite annorlunda  och lagom matigt alternativ till fördrinkens chips eller oliver. T o m leverhatare brukar motvilligt erkänna att de smakar "jättegott".
Enligt det recept som jag fick lära mig då- det finns en hel del variationer- ska man koka, inte steka kycklinglevern. Smaken blir mildare och konsistensen lite lösare, vilket gör att marinaden som rumakin ska vila i,  tränger bättre in i köttet. Soyan, som är basen i marinaden, ska helst inte vara för salt. Jag använder kinesisk muschroomsoy, som jag spär med lite vatten.
Jag brukar göra 24 rumaki åt gången. De flesta orkar inte mer än två stycken som aptitretare. Blir det några över går de att frysa in.

1 burk vattenkastanjer ( brukar innehålla 12 kastanjer)
12 kycklinglevrar, dvs något mindre än ett halvt paket djupfryst kycklinglever
12 skivor bacon
1 dl soya utspädd med lite vatten
1 stor vitlöksklyfta
1/2 dl färskriven ingefära
2 msk sesamfrön

Låt kycklinglevern få ett stillsamt uppkok i sjudande vatten. Halvera levrarna och skär bort senor och fett.
Halvera vattenkastanjerna. Halvera baconskivorna.
 Lägg en halv kastanj och en halv lever i baconskivan och rulla i hop. Fäst med tandpetare.
Blanda soyan med den pressande vitlöken, ingefäran och sesamfröna i ett ungseldfast fat.. Lägg ner rumakirullarna i marinaden, pensla gärna på alla sidor, Låt dra i en halvtimme- en timme i kylen.
Värm ugnen till 200 grader. Sätt in fatet med rumakin och baka i cirka 10-12 minuter. Servera dem ljumna eller rumstempererade.

Inga kommentarer: